Yazı kategorisi: Senaryo

Sinema Çekim Planları

Sinema çekim planı, bir film veya video prodüksiyonunun hazırlık aşamasında kullanılan bir kavramdır. Film yapım sürecinde, bir sahnenin nasıl çekileceğini, hangi açıların kullanılacağını ve nasıl bir kurgusal düzenlemeyle sunulacağını belirlemek için vardır. Film yapımcıları, yönetmenler ve kameramanlar tarafından kullanılan bir araçtır. Bu plan, sahnelerin sırasını, çekim açılarını, kamera hareketlerini ve diğer önemli detayları gösteren bir belgedir. Her sahne için ayrı bir çekim planı oluşturulabilir. Film ekibine yönetmenin vizyonunu ve isteklerini iletmek, çekim sürecinin daha verimli ve düzenli olmasını sağlamak, setteki tüm ekip üyelerinin aynı sayfada olmasını sağlamak amacıyla kullanılır.

Genellikle bir senaryo veya storyboard temel alınarak oluşturulur. Her sahne için çekim açıları, kamera hareketleri, oyuncu konumları, ışıklandırma ve diğer teknik detaylar belirtilir. Bu şekilde, film ekibi, sahneleri nasıl çekeceklerini ve düzenleyeceklerini önceden planlayabilir ve bu plana göre hareket edebilir. Film yapım sürecinde önemli bir adımdır ve başarılı bir filmin oluşturulmasında önemli bir rol oynar.

ÇEKİM PLANLARI

Genel Plan: 

      Genel çekim, genellikle sahnenin başında, ortamı tanıtmak, sahnenin nerede geçtiğini ve oyuncuların konumunu göstermek için kullanılır. Sahne ve dekorla ilgili bilgi verir. Topluluğa konuşma yaparken de genel çekim kullanılabilir. 

Boy Plan: 

     Ayaklardan başlayıp, kafaya kadar, kişinin tüm vücudunun göründüğü plandır. Kişiyle ilgili bilgi, detay ve tanıtmak için kullanılır. Plan ayarlanırken, baş boşluğu, ayak boşluğundan bir birim fazla olacak şekilde görüntünün düzenlenmesi en uygunudur. 

Bel Plan 

      Kişinin, bel kısmının hemen üstü veya altından olacak şekilde ayarlanan çekim planıdır. Kişiyi 4/4 oranı olarak düşünürsek, bel plan oranı 2/4’tür. Yani, vücut ölçüsünün yarısı olarak düşünülebilir. Plan, baş boşluğu bırakılarak yapılması gerekir. Duygu aktarımı gibi sahneler için kullanılan bir plan değildir. Daha çok sahne de kişiyi takip etmek, ne yaptığını göstermek için kullanılır. Uzun süren karşılıklı konuşmalarda kullanılması doğru değildir. Diyalog için kullanılabilir. 

Göğüs Plan 

     Göğüs plan, kişinin göğsünün hemen altından ya da üzerinden, baş boşluğu bırakacak şekilde ayarlanmalıdır. Dikkat edilmesi gereken husus, plan ayarlanırken eğer dirseklerden kesersek, kişiyi sakat olarak algılamamıza sebep olabilir. O yüzden planı dirseklerin hemen üstünden ayarlamak gerekir. Kişinin jest ve mimikleri görünür fakat baskın değildir. Sürekli konuşmalarda kullanılabilecek bir plandır. Ayrıca TV çekimlerine en uygun ve en çok kullanılan plandır. 

Omuz Plan 

    Kolların gövde ile birleştiği nokta ile kafa bölgesini kapsayan çekim planına denir. Mimikler, jestler, karakterin duygusal hali verilir. Duygu aktarımı yapılacak şekilde bol bol kullanılır. Fakat asıl amaç duygu yoğunluğunu göstermek değildir. Baş plandaki etkinlik ve yoğunluk gibi gösterilmemesi gerekir. Sektörde çokça omuz plan kullanılır. 

Amors Plan 

        Daha çok karşılıklı konuşmalar için kullanıyor. Bu yüzden de planın tanımı yapılırken, konuşan ve konuşmayan kişilerinden, konuşmayan kişinin arkasından belli bir bölümü görünecek şekilde, konuşan kişiyle aynı çerçevede verilmesi olarak tanımlanır. Yanlış bir tanım değildir fakat sadece bu amaçla kullanıldığı algısı ortaya çıkar.  

        Etkin konumuzla arasına giren obje ile yapılan plana, amors plan denir. 

Baş Plan 

      Boyundan yukarısının, yani boyun kısmının ve kafasının (yüz) tamamının gözüktüğü çekim planıdır. Kimi zaman alından kimi zaman çene kısmından kesilerek baş plan açısı da yapılabilir. Dramatik etkisi ve duygu yoğunluğunun yüksek olduğu sahnelerde, baş plan ile mimikler belirgin bir şekilde ifade edilir. Uzun süren konuşmalarda kullanılması, izleyiciyi sıkacağı için kullanılmaz. Yönetmenin anlatmak istediği sahnenin durumuna göre kullanılır.  

Yorum bırakın